Friday, May 11, 2012

Istana Pagar Ruyong

Istano Basa yang lebih terkenal dengan nama Istana Pagaruyung, adalah sebuah istana yang terletak di Tanjung Emas, kota Batusangkarkabupaten Tanah DatarSumatra Barat. Istana ini merupakan objek wisata budaya yang terkenal di Sumatera Barat.
Istano Basa yang berdiri sekarang sebenarnya adalah replika asal. Istano Basa asli terletak di atas bukit Batu Patah dan terbakar habis semasa rusuhan pada tahun 1804. Istana tersebut kemudiannya didirikan semula namun terbakar lagi pada tahun 1966.
Proses pembangunan semula Istano Basa dilakukan dengan meletakan tunggak tuo (tiang utama) pada 27 Desember 1976 oleh Gabenor Sumatra Barat waktu itu, Harun Zain. Bangunan baru ini tidak didirikan di tapak istana lama, tetapi di lokasi baru di sebelah selatannya. Pada akhir 1970-an, istana ini boleh dikunjungi oleh umum.
Kebakaran 2007
Pada 27 Februari 2007, Istano Basa mengalami kebakaran hebat akibat petir yang menyambar di puncak istana.Akibatnya, bangunan tiga tingkat ini hangus terbakar dan sebahagian dokumen, serta kain-kain hiasan juga turut terbakar bersama...Dianggarkan hanya sekitar 15% shj barang-barang berharga yang terselamat. Barang-barang yang terselamat tersebut kini disimpan di Balai Benda Purbakala Kabupaten Tanah Datar. Manakala Harta pusaka Kerajaan Pagaruyung sendiri disimpan di Istano Silinduang Bulan, 2 kilometer dari Istano Basa.
Sementara itu, kos mendirikan semula istana ini dianggarkan lebih dari Rp 20 milion...


istana ini belum siap sepenuhnya


pintu gerbang istana


No comments:

Post a Comment