Thursday, July 17, 2014

Pemberontak Ukraine dakwa tersalah tembak pesawat MH17

KIEV: Media sosial kepada komander pemberontak Ukraine berkata, kumpulannya menembak sebuah pesawat pengangkutan tentera di lokasi sama pesawat Malaysia Airlines terhempas berdekatan sempadan Russia, hari ini.

Laporan oleh komander tertinggi tentera yang mengisytihar diri mereka sebagai “Donetsk People’s Republic” mencadangkan, kumpulan pemisah itu tersalah melepaskan tembakan terhadap pesawat MAS itu“Kami baharu saja menembak jatuh An-26 berdekatan Torez," kata halaman VK milik Igor Strelkov, yang sering dipetik media Ukraine dalam laporan mereka. 

Kumpulan pemisah itu menembak jatuh sebuah lagi pesawat An-26 di timur Ukraine pada 14 Jun lalu, mengorbankan 49 kakitangan awam kerajaan.

“Kami sudah memberi amaran (kepada angkatan tentera Ukraine) agar tidak terbang di ruang udara kami," kata Strelkov dalam postingnya.

1 comment:

  1. Sedih mengenangkan 5 org penumpang yg nak balik raya dan anak2 kapal yg lain yg tak sempat beraya bersama keluarga diaorang..Sebak bila fikir bgaimana keluarga mereka raya tanpa ibu/ayah/ank disisi..
    Berdasarkan vedio ia seolah-olah telah dirangcang utk serangan kepada kapal terbang awam oleh sebab kedua-dua negara sedang bergolak..tapi dalam pada itu mereka mungkin tidak tahu itu adalah kapal terbang awam MAS. Harap kerajaan dapat ambil tindakan tegas kepada pelaku dan orang yang mengarahkan serangan ini..
    ‪#‎AlFatihahMH17‬
    smua yg berlaku ada hikmah dan mungkin ia adalah petunjuk dari Allah.

    Bagaimanapun jgn kita sesekali lupa kanak2 di Gaza juga sedang menderita..ditembak dibom sesuka hati oleh Israel yg melibatkan ratusan kematian..
    ‪#‎AlFatihah‬ & ‪#‎Pray4GAZA‬

    ReplyDelete